Obokan korak – steber stabilnosti in moči

Obokan korak – steber stabilnosti in moči

avtorja: Dragi in Marko Bedina

 

Obokan korak je osnovni element gibanja v taijiquanu. V obokan korak izstopimo naprej, vstran ali nazaj. Z učenjem teh korakov se spopadejo novinci v prvi uri vadbe in z učenjem nadaljujemo skozi leta. Lahko rečemo, da je taiji ali forma, ki se jo učimo, en sam niz obokanih korakov. In lahko rečemo tudi, da ko znamo obokane korake, znamo taiji.

Bow stance

slika 1: obokan korak v desno kot pri figuri ‘Lenobno odstiranje plašča’

Veliko novincev po prvih urah obupa, saj jim je položaj obokanega koraka težak, kaj šele gibanje. Verjetno so si predstavljali, da je taiji nekaj lahkotnega, zelo sprostilnega, gibanje pa podobno plavanju med nežnimi oblaki po nebu. A realnost je drugačna – da bomo dosegli takšne ideale, bomo morali sprostiti na tisoče napetosti in zategnjenosti v telesu, popraviti napačne gibalne vzorce, ki smo jih morda gojili že od malega, v red bomo morali spraviti sklepe, mišice, živčevje in druge dele telesa, ki so z leti oslabeli ali celo degeneriali. Zdaj se nam že rahlo zasvita zakaj toliko let…

obokan_korak

slika 2,3,5 iz knjige: Chen Zhenglei: Chen Style Taijiquan, Sword and Broadsword

Spodnji deli telesa so temelj, na katerem gradimo svojo strukturo in iz njega črpamo potrebno energijo. Pri obokanem koraku igrajo glavno vlogo mednožni obok, kolki, kolena in stopala.

 

Mednožni obok

Mednožje, ki vključuje medenično dno in notranji del stegen moramo zaokrožiti v lep lok, da bo podoben obokanim rimskim mostovom – od tod tudi ime za obokan korak. Izgleda kot na glavo obrnjena črka ‘u’ – ∩. Če mednožja ne zaokrožimo, temveč ga tiščimo skupaj, je podobno obrnjeni črki ‘v’ – ʌ. Obok je prvi pogoj, da tudi energija, ki se pretaka skozi ta predel, zakroži svobodno in v polni moči. Poleg tega moramo tod občutiti praznost, sproščenost in gibčnost. Najpogostejše napake so, da ta predel zategnemo, izbočimo ali pa ga zaradi prenizke drže sesedemo – spustimo ga preveč navzdol in nazaj, zato ostaja brez energije – mrtev.

 

Kako naredimo obok?

Tako, da stopimo v razkorak, sprostimo kolke, da se v dimljah pregibnemo in se rahlo spustimo v kolenih, kot bi počepnili ali se vsedli na nevidno klopco. Pomembno je, da kolki sodelujejo s koleni – oboji so rahlo pokrčeni in potiskajo navzven. To se zgodi, ko se sprostimo v pasu in celoten predel pod pasom in medenico spustimo proti tlom.

obokan_korak_kolki

slika 3

Kolki – kolena – gležnji so eni največjih sklepov v telesu; so kot členi v verigi: če zanemarimo enega, pokvarimo celo verigo. Vplivajo drug na drugega. Kolčni sklep je drug najbolj gibčen sklep v telesu in skozenj odteka cela teža telesa v tla. Koleno pa je največji sklep. Predstavljajmo si še številne mišice, ki te sklepe povezujejo. Z vadbo obokanih korakov sproščamo, harmoniziramo in jačamo vse to, kot da bi bili mi sami en fitnes center.

 

Kako občutiti praznost in energičnost?

Z vsakim izkorakom se ena nogi obteži, druga pa izprazni. Težo v glavnem prenašamo v razmerju 70/30, včasih malo manj – 60/40, včasih pa smo z vso težo več ali manj na eni nogi. Obok ohranjamo v vsakem primeru.

Pri izkoraku prste na prazni nogi obrnemo nekoliko navznoter; tudi koleno rahlo zarotira navznoter, stegenska ovalna mišica pa navzven (edina stegenska mišica, ki se vpenja med koleno in preko kolkov v medenico in ji moramo zagotoviti optimalno lego, sicer je ne bomo mogli sprostiti ). To omogoči, da sprostimo vse mišice na nogi in po verigi navzgor – še mišice v kolkih ter ritnicah. Zategnjene mišice pritiskajo na medenico, jo potiskajo in zarotirajo navzdol in naprej in mednožja ne moremo zaokrožiti.

obokan_korak_naprej

slika 4: obokan korak naprej

Sredi mednožja, na presredku, se nahaja akupunkturna točka huiyin(1), ki se ob sproščenosti in pravilni legi odpre in nekoliko dvigne – mednožje se zaokroži in tedaj jasno razločujemo med polnostjo in praznostjo. V tem mednožnem predelu jasno občutimo izmenjavanje obtežene in neobtežene noge, yin-yang, ki je eden najpomembnejših načel v taijiju. Če imamo mednožje zategnjeno ali izbočeno, tega ne moremo razlikovati in namesto živahnosti, bo to področje mrtvo.

Ko prenašamo težo z ene noge na drugo, gibanje zaradi rotacije medenice ni premočrtno (da bi se pomikali samo z leve na desno in nazaj), temveč je rahlo zaokroženo, kot bi risali znak za neskončnost – ∞. Če pa prenašamo težo od spredaj nazaj in obratno, se gibljemo v rahlem loku navzdol. Na takšen način gibanje je gibanje, tako rečeno, živahno in ne mrtvo.

Paziti moramo tudi, da se ne sesedemo. To se zgodi, če ritnice spustimo preveč navzdol, do višine kolen. Kolenski zglob s tem zaklenemo in koraki ne bodo lahkotni.

Pri pravilnih obokanih korakih akupunkturni točki huiyin in baihui(2) medsebojno sodelujeta. Z lepo pokončno držo točki ležita v navpičnici druga nad drugo. Ker sta obedve predstavnici yin in yang energij v telesu, imata zelo velik prispevek pri ustvarjanju, kroženju in medsebojnem harmoniziranju energij. Ti dve točki sta odgovorni, da je naša drža vzravnana in pokončna.

 

obokan_korak_kolena

slika 5

Kot bi sedeli na klopci

Poskušajmo ohraniti pokončnost; kolena ne potisnimo preveč naprej, kolke in ritnice pa sprostimo kot bi se vsedli na klopco. Sprostimo se tudi v ramenih. Če so ramena zategnjena in se prižemajo telesa, bomo zategnili tudi mišice v prsnem košu in v trebušni votlini in onemogočili neovirano dviganje in spuščanje qi-ja.
Kolena igrajo zelo pomembno vlogo v taijiquanu, saj s pokrčenimi koleni in kolki ohranjamo pokočnost telesa. Kolena imejmo enako pokrčena skozi celo formo. Če smo šele začetniki, raje ostanimo v višjem položaju, vendar ohranjajmo enako višino ves čas.

Stopala so prvi člen naše postavitve in hoje. Smer prstov na nogah vpliva na celo verigo navzgor – gležnje, kolena, kolke, itd. Človeško telo je narejeno res izvrstno. Vsak drugi sklep skrbi za stabilnost in vsak drugi na gibčnost; vsak pa vpliva na drugega; gležnji so gibčni v vse strani, en sklep nad njim, to je koleno, pa skrbi za stabilnost in se giblje le naprej in nazaj; kolčni sklep je zopet zelo gibljiv, hrbtenični bolj v oporo …

 

Obokan_korak_vstran1

slika 6: obokan korak vstran na desno pred prenosom teže

Podrsavamo po površini

V obokan korak naprej ali vstran s prazno nogo izstopimo tako, da prste na nogi rahlo dvignemo nato pa z notranjim delom stopala po peti rahlo podrsavamo po površini v tako dolg izkorak, kot želimo. Dvignjeni prsti nam dajejo boljši občutek, da teže ne prenesemo takoj, s podrsajočo peto pa smo med tem ves čas v stiku s podlago – lažje jo kontroliramo – lažje ohranjamo prste na nogi obrnjene nekoliko navznoter. Kadar izstopamo nazaj, podrsavamo s prsti, ne s peto.

Ko stopamo ali še preden naredimo izkorak, se moramo dobro pripraviti nanj – vedeti moramo v katero smer bomo stopili in kako. Ne smemo vrteti stopala kar sem in tja ali stopiti kamorkoli. Pregovor pravi: »Tam, kamor stopimo, se ukoreninimo.«

Obokan_korak_vstran2

slika 7: obokan korak vstran na desno po prenosu teže

 

Zaključek

Na začetku delamo najprej na pravilni in dobri strukturi. Z obokanimi koraki se učimo ohranjati dele telesa v pravilnem položaju in jih medsebojno koordinirati. Če so naši koraki na začetku še okorni,  majavi in nepovezani, pa sčasoma postanejo čvrsti, lahkotni in gladki. Gibljemo se kot reka, ki se nikoli ne ustavi. In še eno načelo osvojimo – ko se giblje en del, se giblje vse ostalo. Taiji klasiki pravijo: ko mirujemo, smo kot gora; kadar se gibljemo počasi, smo kot oblaki na nebu; kadar pa se gibljemo hitro smo hitri kot elektrika.

____________

Opombe in Literatura:

1)  huiyin je akupunkutrna točka ren1, CV1 ali ren-mo; je prva točka na Ren meridianu, ki se nahaja v presredku med zadnjično odprtino in genitalijami. Na tem mestu izvirajo trije najpomembnejši yin meridiani v telesu; prav tako se nahaja med dvema najbolj yin področjima – anus in genitalije.

2) baihui je akupunkturna točka DU20 čisto na vrhu glave; imenuje se tudi ‘točka stoterih srečanj’; tod se križa šest yang meridianov in je stičišče vseh yang energij v telesu; je zelo pomembna in močna akupunkturna točka.

Chen Zhenglei: Chen Style Taijiquan, Sword and Broadsword